Orasul Imperial. Viena.

Anul acesta, ne-am hotarat sa petrecem Ziua Indragostitilor intr-o frumoasa capitala europeana. Destinatia aleasa? Viena. A fost o decizie foarte buna intrucat m-am indragostit pe loc de acest oras superb. Cladirile cu arhitectura impresionanta, palatele cu povestile Printesei Sisi, oamenii extrem de prietenosi, mancarea delicioasa, magazinele, strazile curate, toate m-au facut sa imi doresc sa revin in Viena ori de cate ori am ocazia.

Am plecat vineri dimineata, la ora 08:00 cu cursa companiei Tarom. La ora 8.30 eram deja pe aeroportul din Viena (asta din cauza diferentei de fus orar de 1 h). De aici ne-am achizitionat un abonament pe 3 zile (costa 27 euro) care cuprinde calatorii cu toate mijloacele de transport in comun, inclusiv cu trenul expres CAT, care face legatura intre aeroport si statia de metrou Landstraße. Expresul soseste din jumatate in jumatate de ora si in 16 minute ajungeti la Landstraße. De aici aveti legaturi catre toate liniile de metrou. Noi ne-am cazat la hotelul K+K Maria Theresia, la 3 minute de mers pe jos de statia Volkstheater. Hotelul a fost alegerea perfecta: servicii impecabile, camera spatioasa si extrem de curata, personal zambitor, dornic sa ne sara in ajutor ori de cate ori a fost nevoie si mic dejun copios. Dupa ce ne-am cazat am iesit sa exploram strazile Vienei.A fost pentru prima data cand nu ne-am propus sa vizitam ceva anume, cand nu am avut un itinerariu stabilit dinainte …. pur si simplu am vrut sa ne pierdem pe strazile din capitala Austriei. Am inceput plimbarea pe MariahilferStraße (care se afla la 2 minute de hotel), am colindat cateva magazine, dupa care am mers spre Karlsplatz. Aici am descoperit o piata senzationala. Se numeste Naschmarkt si este o adevarata incantare. Nu exista lucru pe care sa nu il gasesti aici: de la stridii si icre negre, la fructe si legume proaspete, zeci de feluri de fresh-uri, produse de panificatie si patiserie imbietoare, sute de feluri de condimente si seminte, alimente bio, dar si multe restaurante si vinarii intime care te ademeneau cu preparatele lor.Ne-am continuat plimbarea spre Stephansplatz; am admirat impunatoarea Catedrala Sf. Stefan, dupa care ne-am oprit sa savuram o bere rece si sa admiram privelistea oferita de centrul orasului.Ne-am gandit sa mergem la Palatul Hofburg sa vizitam Apartamentele lui Sisi. Am ocolit centrul, ne-am ratacit pe cheiul Dunarii si am ajuns pe faimoasa strada Ring. Un bulevard mare, cu cladiri deosebite, atat ca marime, cat si ca arhitectura, o zona perfecta pentru o plimbare romantica.Bulevardul Wiener RingstraßeDupa vreo 20 de minute de mers, am lasat Opera pe partea dreapta si am ajuns in fata portilor de la Hofburg. Un parc imens a rasarit in fata noastra si Biblioteca Nationala triumfa maret. Am mers sa vizitam Apartamentele lui Sisi. Ne-am achizitionat biletul combinat Sisi care include vizita la Apartamentele Imperiale, Muzeul Sisi, Colectia Imperiala de Argintarie (Hofburg) si turul mare de la Palatul Schonbrunn. Un bilet combinat costa 26 euro de persoana.La Muzeul Sisi am pasit in universul fascinant al Elisabetei, am admirat apartamentele regale, colectiile de argintarii, tacamuri si portelanuri absolut uimitoare. Audio-guide-ul in limba romana ne-a indrumat din camera in camera, povestindu-ne viata imparatesei Sisi. Elisabeta a ramas in cultura populara drept cea mai frumoasa si aclamata imparateasa. Expozitia prezenta aici reflecta viata privata a lui Sisi, obsesia acesteia de a ramane mereu frumoasa si zvelta, evadarea in cultul frumusetii, performantele sale sportive, poezia, dar si revolta ei impotriva ceremoniilor de la curtea regala. Muzeul prezinta viata agitata a legendarei imparatese, incepand de la copilaria lipsita de griji din Bavaria, logodna cu imparatul austriac, moartea a doi dintre copii si continua pana la asasinarea din anul 1989 de la Geneva. Aici poti admira una dintre putinele rochii de vara pastrate, precum si replici ale celebrelor sale rochii, cum ar fi cea purtata la incoronarea ei ca imparateasa a Ungariei, rochia de mireasa purtata la petrecerea de dinaintea nuntii, portrete celebre, cutia cu acuarele, farmacia de voiaj, setul de bijuterii de doliu purtate la moartea fiului ei Rudolf, mantaua neagra cu pene de egreta cu care a fost acoperita dupa ce a fost ucisa si masca mortuara.

Am iesit de la Hofburg si ne-am indreptat spre Museums Quartier, o zona cu muzee spectaculoase din punct de vedere arhitectural. Am admirat cladirile doar pe afara, pentru ca timpul nostru era destul de limitat.In ziua urmatoare am mers sa vedem Biserica Sf. Karl, din Karlsplatz; apoi am fost din nou in frumoasa piata Naschmarkt. Ne-am delectat cu un pahar de vin intr-o vinarie draguta, apoi am fost sa vedem Targul de Antichitati de aici. La inceput credeam ca vom vedea cateva tarabe cu vechituri, insa am ramas uluiti cand am vazut peste 200 de tarabe cu obiecte de colectie, antichitati si haine vintage. Cel mai mult mi-a placut standul care vindea sticle de colectie Coca-Cola, unele datand din 1922 si placute vechi de inmatriculare din America.Am plecat apoi spre MariahilferStraße sa ne delectam cu o sesiune de shopping. Magazinele deschid tarziu si inchid foarte devreme, iar duminica totul este inchis (sambata puteti face cumparaturi intre 11.00 – 18.00). Seara am fost in Grinzing, un cartier dragut de la periferia Vienei, unde sunt taverne specifice locului, foarte primitoare, cu mancare delicioasa. La Grintzig se ajunge cu tramvaiul 38.Duminica dimineata ne-am indreptat spre Palatul Schönbrunn, care se afla la statia de metrou cu acelasi nume. Un palat impunator, unde am admirat cele 40 de Apartamente Imperiale (Grand Tour). Ne-a insotit pe parcursul calatoriei tot audio-guide-ul in limba romana, care ne-a oferit detalii fascinante despre membrii casei regale. Odinioara, resedinta de vara a familiei imperiale, Palatul Schönbrunn este unul dintre cele mai frumoase complexe arhitectonice in stil baroc din Europa. Aici s-a nascut in 1830 imparatul Franz Joseph, cel care s-a casatorit cu frumoasa Sisi. Palatul are 1441 de incaperi, din care doar 40 pot fi vizitate. Mobilierul si decoratiunile interioare in stil rococo (in special stucaturi albe cu ornamente de frunze din aur de 14 karate) sunt completate de candelabre de cristal de Boemia si de sobe de portelan. In Sala Oglinzilor a concertat Mozart pe vremea cand era un copil-minune, la varsta de numai sase ani. In Cabinetul Chinezesc, de forma rotunda, Maria-Theresa isi tinea conferintele secrete cu printul Kaunitz, cancelarul de stat. In camera Vieux-Lacque a tinut conferinte insusi Napoleon. In Salonul Chinezesc, decorat in albastru, imparatul Karl I a semnat in 1918 abdicarea sa de la tron (sfarsitul monarhiei). Camera Millionen, lambrisata cu lemn de trandafir si decorata cu valoroase miniaturi aduse din India si Persia, se numara printre cele mai frumoase incaperi rococo din toate timpurile. In Marea Galerie a avut loc Congresul Vienez din 1814/15; astazi serveste in ocazii speciale drept decor al primirilor oficiale la nivel de stat.Gradinile si faimoasa Gradina Zoologica nu s-au aflat pe lista noastra intrucat vremea nu era prea prielnica plimbarilor in aer liber. In fata palatului gasesti o cofetarie eleganta, cu prajituri si cafele senzationale. Iti recomand o cafea Sisi, acompaniata de un strudel cu mere. De la Schönbrunn am plecat cu metroul spre Stepfansplatz pentru o ultima tura de plimbare prin frumosul centru vienez. Ne-am mai plimbat putin pe la Hofburg dupa care am traversat spre Parlamentul din Viena si Primaria. Primaria este o constructie impozanta, cu o arhitectura deosebita, iar in fata acesteia se afla un targ cu bunatati si un patinoar imens. Aici s-a incheiat turul nostru prin capitala Austriei. Era timpul sa ne intoarcem acasa.

Weekend-ul in Viena a fost o experienta minunata. Iti recomand cu caldura sa alegi capitala Austriei ca destinatie de weekend sau de ce nu, chiar pentru un concediu mai lung.

Sfaturi practice:

• Mergi intr-o seara la Grinzing si savureaza o masa copioasa traditionala: un snitel vienez sau o friptura de vita cu sos sunt alegeri minunate.
  • Magazinele sunt deschise de luni pana sambata intre orele 10-11 si 18.00, iar duminica totul este inchis.
  • Alege biletul combinat pentru a vizita Muzeul Sisi si Schönbrunn. Vei economisi bani.
  • Pe o straduta paralela cu MariahilferStraße vei gasi pub-ul Centimeter. Au cea mai buna bere si cele mai bune coaste!
  • Ia-ti abonament la mijloacele de transport in comun; o singura calatorie costa 2 euro si nu este deloc rentabil.
  • Neaparat viziteaza piata Naschmarkt si gusta din delicatesele ce iti sunt oferite. Daca te duci sambata, atunci este si mai bine pentru ca este deschis Targul de Antichitati.
  • Daca timpul iti permite viziteaza si Muzeul Albertina. Este o expozitie cu lucrari Picasso si Monet.
  • Casa lui Mozart este foarte aproape de Catedrala Sf. Stefan. Merita vizitata!
  • Daca vizitezi Viena vara, alege sa te distrezi o zi in Prater.